Marzia, ystäväni dokumenttielokuva voitti yleisöpalkinnon Montrealin elokuvajuhlilla

LEHDISTÖTIEDOTE 9.9.2015

Kirsi Mattilan dokumenttielokuva Marzia, ystäväni voitti suosituimman dokumenttielokuvan palkinnon 39. World Film Festival -elokuvafestivaaleilla Montrealissa.

Montreal World Film Festival kuuluu maailman arvostetuimpien elokuvafestivaalien joukkoon. Marzia, ystäväni esitettiin festivaalin Documentaries of the World -sarjassa.

Suomalaisista elokuvista palkittiin myös Mikko Kuparinen parhaan ohjaajan palkinnolla elokuvastaan 2 yötä aamuun, sekä Mika Kaurismäen Tyttökuningas elokuvan pääosan esittäjä Malin Buska parhaana näyttelijättärenä. Kaurismäen elokuva voitti lisäksi suosituimman elokuvan palkinnon.

Marzia, ystäväni sai kotimaan ensi-iltansa elokuvateattereissa 7.4.2015 ja kansainvälisen ensi-iltansa Galway Film Festivalilla heinäkuussa 2015, jossa se voitti Human Rights Feature in Association with Amnesty International –palkinnon.

Marzia, ystäväni kertoo tarinan parikymppisestä Marziasta, joka kaikkien nuorten tavoin unelmoi rakkaudesta, vapaudesta ja mielenkiintoisesta työstä. Hän haaveilee rauhasta ja itsemääräämisoikeudesta elämäänsä. Afganistanissa nämä unelmat ovat vallankumouksellisia. Marzian tarinasta tulee symboli afgaaninaisten kamppailulle laajemminkin: on kyse ihmisen oikeudesta päättää itse omasta elämästään. Elokuva seuraa Marzian elämää keväästä 2011 vuoteen 2014, jolloin kansainvälisten joukkojen oli määrä lähteä Afganistanista.

Lisätietoa Marzia, ystäväni -elokuvasta täältä

Lisätietoja Montrealin World Film Festivalista:

Tuottaja
Elina.pohjola@pohjolafilmi.fi