ELOKUVAN HURMOSTA JO KYMMENETTÄ VUOTTA

Tiedote 7.10.

Julkaisuvapaa

Keski-Suomen elokuvakeskus ry: Hurmos 2016 – koululaisten elokuvatapahtuma 10.10.-16.12.2016

ELOKUVAN HURMOSTA JO KYMMENETTÄ VUOTTA
– elokuvakasvatusta ja ajankohtaisia dokumentteja lähes 11 000 oppilaalle

Keski-Suomen maakunnassa kiertävä Hurmos – koululaisten elokuvatapahtuma juhlii kymmenenvuotista taivaltaan. Juhlavuoden kunniaksi Hurmos esittää laadukkaita dokumenttielokuvia.

Maakunnan suurin kiertävä elokuvafestivaali alkaa 10.10.2016 ensimmäisenä pysäkkinään Vaajakummun koulu. Hurmos kiertää Keski-Suomen kouluissa esittämässä elokuvia aina joulukuun 16. päivään saakka.

Hurmos – kiertueelle osallistuu tänä vuonna 48 koulua Keski-Suomesta. Hurmos -kiertueeseen osallistuvia kuntia ovat Jyväskylä, Muurame, Laukaa, Keuruu, Hankasalmi, Petäjävesi, Jämsä, Toivakka ja Multia. Tapahtumaan ilmoittautuneita oppilaita on yhteensä lähes 11 000. Hurmos toimii yhtenä maakunnan merkittävimpänä kiertuefestivaalina ja koulujen elokuvakasvattajana.

Tapahtuman ohjelmisto on suunniteltu luokka-asteittain 0-9 –luokkalaisille, sekä lukio- ja ammattikoululaisille. Elokuvakokemusten tukena toimivat Koulukinon tuottamat oppimateriaalit. Hurmos-elokuvia tänä vuonna ovat Mun perhe: Hyvä veli ja Sydämestä asti (Suomi 2014), Järven tarina (Suomi 2015), Tomorrow – Kohti parempaa huomista (Ranska 2015), Nälkämaan Sampo (Suomi 2016), Valkoinen raivo (Suomi 2015) ja Marzia, ystäväni (Suomi 2015). Tomorrow – Kohti parempaa huomista elokuvan tuotot käytetään kokonaisuudessaan nepalilaisten koululaisten hyväksi Smile4Hope Finland säätiön kautta.

Tänä vuonna festivaalin ohjaajavieraita ovat Mika Koskinen (Nälkämaan Sampo) ja Kirsi Mattila (Marzia, ystäväni). Koskinen vierailee Hurmoksessa viikolla 41 ja tulee samalla avaamaan festivaalin. Koskinen on myös puhujavieraana Valotus -elokuvasarjan Nälkämaan Sampo -näytöksessä Jyväskylässä 10.10. klo 20 Ilokivellä. Mattila vierailee Hurmoksessa viikoilla 43 ja 48 ja on puhujavieraana myös Valotus -elokuvasarjan Marzia, ystäväni -näytöksessä Jyväskylässä 25.10. klo 20 Ilokivellä.

Hurmoksen toteuttaa Keski-Suomen elokuvakeskuksen kiertävä elokuvateatteri Kino Metso. Tapahtumaa tukevat Taiteen edistämiskeskus, Jyväskylän kaupunki, Kulttuuriaitta (kouluyhteistyö) ja Koulukino (oppimateriaalit). Hurmos järjestetään yhteistyössä Keski-Suomen koulujen ja kuntien kulttuuritoimien kanssa.

Lisätietoja ja ohjaajien yhteystiedot:
Terhi Niskanen
tuottaja