Dokumenttielokuvan Onnelliset näytös ja paneelikeskustelu Helsingin Doc Loungessa

TIEDOTE 19.10.2015

Dokumenttielokuva ONNELLISET esitetään Helsingin Doc Lounge klubilla Korjaamolla torstaina 22.10 klo 19. Elokuvan jälkeen järjestetään paneelikeskustelu, jossa vieraina ovat ohjaaja Wille Hyvösen lisäksi sertifioitu coach ja coach-taitojen kouluttaja Liisa Lehtosalo-Iskanius sekä psykoterapeutti Tiina Ahlfors. Paneelin juontaa dokumentaristi John Webster.

ONNELISET on elokuva onnen pakkomielteisestä tavoittelusta. Tässä ajassa on erityisen paljon ihmisiä, jotka tekevät mitä tahansa tullakseen mahdollisimman onnellisiksi. Ohjaaja Wille Hyvönen oli yksi heistä, kunnes tutustui onnea työkseen kauppaaviin ammattilaisiin ja teki elokuvan onnellisuudestaan.

Wille Hyvönen koki olevansa maailman onnellisin ihminen ja päätti tehdä onnellisuudestaan elokuvan. Samaan aikaan hän törmäsi onnellisuuden ympärille syntyneeseen valtavaan bisnekseen: ihmiset olivat valmiita maksamaan suuria summia onnen ammattilaisille, elämäntaitovalmentajille tullakseen entistä onnellisemmiksi. Hyvönen valitsi mielestään kaksi kiinnostavinta valmentajaa ja päätti osallistua heidän kursseilleen kuvausryhmineen. Hän tahtoi näyttää heille ja elokuvan katsojille, että oli luonnostaan onnellisempi kuin nämä onnen kauppiaat. Hyvösen kihlattu Siiri, isä Martti ja synkkä runoilijaystävä Janne saivat tulla elokuvaan hänen kanssakulkijoiksi ja keskustelukumppaneiksi.

Elokuva ja valmentajien kurssit eivät olleet päässeet kunnolla vielä alkuunkaan, kun Hyvösen käsitys omasta onnellisuudestaan joutui kyseenalaistetuksi voimalla, josta hänellä ei ollut aiemmin aavistustakaan. Se muutti totaalisesti niin elokuvan kuin päähenkilön elämänkin. Nyt Hyvösen olisi muodostettava uusi suhteensa onnellisuuteen.

ONNELLISET kysyy, voiko onnea ostaa tai myydä – ja onko se tarpeellista?

Elokuva on ohjaaja Wille Hyvösen (s. 1987) toinen pitkä dokumenttielokuva. Hyvösen ensimmäinen elokuva, Kummisetäni thaimorsian, nähtiin elokuvateattereissa loppuvuonna 2012 ja keräsi ennätyksellisen, yli puolen miljoonan katsojan tv-yleisön syksyllä 2013.

Elokuvan on tuottanut Elina Pohjola tuotantoyhtiönsä Pohjola-filmin kautta. Tänä vuonna ovat teatterilevityksen saaneet myös kaksi muuta Pohjola-filmin elokuvaa, pitkä fiktio Ollaan vapaita sekä pitkä dokumenttielokuva Marzia, ystäväni.

ONNELLISET saa teatteriensi-iltansa Pirkanmaan elokuvakeskuksen levityksessä 13.11.2015.

LEHDISTÖNÄYTÖKSET:

Musiikki Harry de Wit
Tuottaja Elina Pohjola / Pohjola-filmi

Osatuottajat Niek Koppen, Jan de Ruiter / Selfmade Films
Tuotantotuki: Suomen elokuvasäätiö, AVEK, Nordisk Film & TV Fond, The Netherlands Film Fund
Yhteistyössä: Yle, DR Danmarks Radio, UR, ARTE G.E.I.E, Human
Kansainvälinen levitys: Jan Rofekamp / Films Transit International Inc