Dokumenttielokuva Marzia, ystäväni voitti parhaan kansainvälisen elokuvan palkinnon Afghan Documentary Film Festivaleilla Tukholmassa

LEHDISTÖTIEDOTE 14.12.2015

Kirsi Mattilan dokumenttielokuva Marzia, ystäväni voitti pääpalkinnon Afghan Film Festivaleilla Tukholmassa kategoriassa Best international film about Afghanistan.

Afghan Film Festival (ADFF) on tänä vuonna kolmatta kertaa järjestettävä elokuvafestivaali, joka keskittyy Afganistania käsitteleviin elokuviin. Tärkeäksi tunnustuksen tekee se, että festivaalin jury koostuu pääasiassa afganistanilaisista itsestään. “Olen erityisen iloinen tästä tunnustuksesta, koska se kertoo että olen onnistunut välittämään elokuvallani näkemyksen, jonka afganistanilaiset itse hyväksyvät ja kokevat tärkeäksi”, elokuvan ohjaaja Kirsi Mattila kertoo.

Marzia, ystäväni sai kotimaan ensi-iltansa elokuvateattereissa 7.4.2015 ja kansainvälisen ensi-iltansa Galway Film Festivalilla heinäkuussa 2015, jossa se voitti Human Rights Feature in Association with Amnesty International –palkinnon. Syyskuussa Marzia, ystäväni voitti suosituimman dokumenttielokuvan palkinnon arvostetuilla World Film Festival -elokuvafestivaaleilla Montrealissa.

Marzia, ystäväni kertoo tarinan parikymppisestä Marziasta, joka kaikkien nuorten tavoin unelmoi rakkaudesta, vapaudesta ja mielenkiintoisesta työstä. Hän haaveilee rauhasta ja itsemääräämisoikeudesta elämäänsä. Afganistanissa nämä unelmat ovat vallankumouksellisia. Marzian tarinasta tulee symboli afgaaninaisten kamppailulle laajemminkin: on kyse ihmisen oikeudesta päättää itse omasta elämästään.

Lisätietoa Marzia, ystäväni -elokuvasta täältä.

Tuottaja Elina.pohjola@pohjolafilmi.fi +358 44 5031881