Dokumenttielokuva Marzia, ystäväni on yksi DocPointin kriitikon valinnoista.

LEHDISTÖTIEDOTE 31.1.2016

Dokumenttielokuva Marzia, ystäväni on yksi DocPointin kriitikon valinnoista.

Kirsi Mattilan dokumenttielokuva Marzia, ystäväni on yksi kolmesta DocPointin kriitikon valinnoista.

Lauren Wissot, elokuvakriitikko, Filmmaker Magazinen toimittaja ja Hot Springs -dokumenttielokuvafestivaalin ohjelmistopäällikkö, valitsi kolme suosikkiaan Kotimaisen esityssarjan elokuvista.  Wissot kuvailee Marzia, ystäväni -elokuvaa seuraavasti: ”Marzia, ystäväni on hengeltään samankaltainen kuin Victoria Campbellin vähän aikaa sitten ilmestynyt dokumentti muukalaisesta Haitilla, Monsieur le Président. Elokuvan tekijä, hyvää tarkoittava länsimaalainen, yrittää oppia tarinasta jotain sen sijaan, että tyytyisi kertomaan sen ensimmäisen maailman kansalaisen näkökulmasta. Elokuva on harvinaislaatuinen pyrkimyksissään ymmärtää vierasta kulttuuria sen omin silmin, eikä katsojakaan voi tietää, mitä tulee tapahtumaan”.

Marzia, ystäväni sai kotimaan ensi-iltansa elokuvateattereissa 7.4.2015 ja kansainvälisen ensi-iltansa Galway Film Festivalilla heinäkuussa 2015, jossa se voitti Human Rights Feature in Association with Amnesty International –palkinnon. Maaliskuussa Marzia, ystäväni jatkaa festivaalikierrostaan New Yorkiin Queens World Film Festivaleille, jossa se saa USA:n ensi-iltansa.

Marzia, ystäväni kertoo tarinan parikymppisestä Marziasta, joka kaikkien nuorten tavoin unelmoi rakkaudesta, vapaudesta ja mielenkiintoisesta työstä. Hän haaveilee rauhasta ja itsemääräämisoikeudesta elämäänsä. Afganistanissa nämä unelmat ovat vallankumouksellisia. Marzian tarinasta tulee symboli afgaaninaisten kamppailulle laajemminkin: on kyse ihmisen oikeudesta päättää itse omasta elämästään.

Lisätietoa Marzia, ystäväni -elokuvasta täältä.

Tuottaja Elina.pohjola@pohjolafilmi.fi +358 44 5031881