Winter Lake voitti yleisöpalkinnon lasten elokuvafestivaaleilla Berliinissä

LEHDISTÖTIEDOTE

Lasten luontodokumenttielokuva Winter Lake voitti yleisöpalkinnon lasten elokuvafestivaaleilla Berliinissä

Petteri Saarion ohjaama ja tuotantoyhtiö Citizen Janen tuottama lapsille suunnattu luontodokumenttielokuva Winter Lake on voittanut parhaan lasten dokumenttielokuvan yleisöpalkinnon Kuki-elokuvafestivaaleilla Berliinissä. Kansainvälinen lasten ja nuorten lyhytelokuvafestivaali on järjestetty vuodesta 2008 lähtien.

“On erityisen hienoa saada tunnustus juuri lapsiyleisöltä. Lapset, jos jotkut ovat lahjomattomia. On ollut myös upeaa huomata, miten Emikan ja Antin seikkailut Saimaalla puhuttelevat ja innostavat lapsia eri puolilla maailmaa, ” iloitsee elokuvan ohjaaja Petteri Saario.

Winter Lake -lyhytelokuva kuuluu Vedenneito-elokuvakokonaisuuteen, joka kertoo 13-vuotiaan Emikan ja hänen serkkunsa Antin riemukkaista hetkistä Saimaan saaressa huikaisevan järviluonnon keskellä. Konseptiin kuuluu kokopitkä elokuva, joka sai elokuvateatteriensi-iltansa huhtikuussa 2019, lyhytdokumenttielokuvasarja, joka on nähtävissä Yle Areenassa sekä verkkodokumenttikokonaisuus. Berliinissä palkittu lyhytelokuva on dokumenttisarjan talvijakso Winter Lake.

Winter Lake on ihastuttanut kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Se on nähty 17 elokuvafestivaalilla Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Etelä-Koreassa. Elokuva on nähty muun muassa maailman arvostetuimpiin ja suurimpiin dokumenttielokuvafestivaaleihin lukeutuvassa IDFA:ssa Amsterdamissa.

Pitkä dokumenttielokuva Vedenneito palkittiin Oulun kansainvälisillä lasten ja nuorten elokuvafestivaaleilla pääpalkinnolla ja nuorten Filem’On elokuvafestivaaleilla Belgiassa parhaana dokumenttina. Elokuva oli Jussi-ehdokkaana parhaasta musiikista.